Grondig advies

Persoonlijk contact

Betrouwbare levering


Tijdens werk in en om het water bestaat er gevaar op verdrinking. Denk bijvoorbeeld aan werk op schepen, werven of platforms op zee. Binnen deze branches leveren we al decennialang werkkleding en PBM. Vanuit deze ervaring denken we graag met u mee.
 
 Productadvies aanvragen
 
powered by Typeform
 
De val in het water kan al fataal zijn. Hiervoor is valbeveiliging dus ook noodzakelijk. Ook onderkoeling is een groot gevaar. Ook wanneer het water 10°C is, kun je binnen een uur een hartstilstand krijgen. Daarna is er risico op verdrinking door stroming, golfslag of doordat het slachtoffer bewusteloos is. Om de veiligheid te borgen, is het reddingsvest in veel arbeidssituaties raadzaam of zelfs verplicht.

Wat is een reddingsvest?
Een reddingsvest is een middel dat een drenkeling veilig drijvend houdt. Het pluspunt ten opzichte van andere drijfhulpmiddelen is dat het reddingsvest ook de houding corrigeert. Hierdoor blijft het gezicht altijd boven water, ook als de drenkeling bewusteloos is.

Succesverhalen
Klantcases

Lees hier hoe wij onze klanten blij maken

Verdrinkingsgevaar
Voorkom een val in het water

Alles over normen, wetgeving en effectieve maatregelen


 

Hoe werkt het?

Drijfvermogen
Een officieel reddingsvest voldoet aan de EN12402-norm. Echter de subnorm verschilt per situatie. De normeringen hangen nauw samen met het drijfvermogen. Deze worden uitgedrukt in Newton: de omgekeerde zwaartekracht die je naar het wateroppervlak duwt. De normering is in 2006 vernieuwd, maar we benoemen ook de oude normering.

Activeren
Een reddingsvest vult zich pas met lucht wanneer je in het water belandt. Er zijn twee wijzen van activeren: halfautomatisch door middel van een trekkoord en volautomatische reddingsvesten. Wij bieden alleen de volautomatische variant aan. Dit houdt in dat het reddingsvest geactiveerd wordt zodra het in contact komt met water. Er zijn hier twee systemen in: een smeltcapsule en een systeem op basis van waterdruk. Overigens zijn deze voor de zekerheid ook voorzien van een trekkoord.

Welke eisen worden er gesteld aan boord?
  • Voordat een schip de haven verlaat, moeten alle reddingsmiddelen visueel gecontroleerd zijn en klaar liggen voor gebruik.
  • Er moet een maandelijkse visuele inspectie zijn op externe schade aan de reddingsmiddelen die op het schip aanwezig zijn
  • Alle controles en onderhoud moeten bijgehouden worden in een register op het schip.
  • In geval van schade, of minstens één keer per jaar, is een volledig onderhoud door een gecertificeerde instelling vereist.
  • Standaard drijfpakken vereisen geen onderhoud, behalve als er schade aan het pak is. Bij reddingsvesten of pakken met opblaasbare kamers is dat wel vereist.
  • CE-gecertificeerde opblaasbare kamers moeten jaarlijks gekeurd en onderhouden worden door de producent of een competente lokale organisatie volgens de interval die de fabrikant aangeeft.
  • SOLAS-gecertificeerde opblaasbare reddingsvesten moeten jaarlijks onderhouden worden door een MCA-erkend en geregistreerd onderhoudscentrum. Hierbij wordt er per reddingsvest een journaal bijgehouden.

Normeringen:

<
 
Icoon Norm Drijfvermogen Benaming Toelichting
EN12402-5
Oude norm: EN393
50 Newton Drijfhulpmiddel Gebruik in afgebakend water waar drijvende voorwerpen de gebruiker kunnen bedreigen, waar hulp nabij is en indien de gebruiker een ervaren zwemmer is.
EN12402-4
Oude norm: EN395
100 Newton Reddingsvest Geschikt voor binnenwateren of in gure weersomstandigheden. Bruikbaar wanneer de gebruiker lichte kleding draagt. Dit vest draait de gebruiker binnen 5 seconden na contact met het wateroppervlak op de rug.
EN12402-3
Oude norm: EN396
150 Newton Reddingsvest Gebruik op zee of in gure weersomstandigheden. Geschikt bij het dragen van regenkleding. Dit vest draait de gebruiker binnen 5 seconden na contact met het wateroppervlak op de rug.
EN12402-2
Oude norm: EN399
275 Newton Reddingsvest Gebruik op zee in extreme weersomstandigheden, wanneer er beschermende kleding of zwaar gereedschap wordt gedragen. Dit vest draait de gebruiker binnen 5 seconden na contact met het wateroppervlak op de rug.
SOLAS Regulation III/32.3     De uitrusting voldoet aan de Marine Equipment Directive (marine uitrustingsrichtlijnen), aangeduid met een scheepswiel. Verplicht bij alle schepen uit de Europese Unie van 500 ton of meer.

Onze merken:

<
 
 

Combinaties

In werksituaties spelen vaak meerdere gevaren. Daarom proberen we meerdere beschermingen te combineren in één product. In ons assortiment bieden we multi-norm reddingsvesten die ook beschermen tegen onderkoeling, valgevaar, spanningsboog en lasspetters. Hierdoor hoef je niet diverse beschermingsmiddelen over elkaar te gebruiken. Zo behoud je toch je bewegingsvrijheid en werkcomfort.
 

Advies

Komt u er niet uit? Bel mij dan gerust voor aanvullend advies. Ik vind het belangrijk dat u een veilige keuze maakt!

Batina - Operationeel PBM-adviseur
0184-434455  info@veiliggoed.nl

 

Succesverhalen
Klantcases

Lees hier hoe wij onze klanten blij maken

Verdrinkingsgevaar
Voorkom een val in het water

Alles over normen, wetgeving en effectieve maatregelen

artikelen geselecteerd

^
U gebruikt Internet Explorer in compatibiliteitsweergave. Hiervoor bieden wij geen ondersteuning. U kunt de compatibiliteitsweergave uitschakelen door op het tandwiel icoontje te klikken en vervolgens op het menu item "Instellingen voor Compatibiliteitsweergave" te klikken. Vink het vakje "Alle websites met de compatibiliteitsweergave weergeven" uit. Klik op sluiten.