PBM-scan

Structuur en overzicht

Creëer structuur en overzicht met onze PBM-scan. Samen met u bepalen we de vereiste PBM aan de hand van arbeidsrisico’s. Daarbij houden we rekening met de voorkeur van werknemers. Aanvullend geven we advies over training en onderhoud van PBM.

Scan in drie stappen:

Inhoud van de PBM-scan

1. Inventariseren

  • Observatie van de werkplek en interviews met gebruikers
  • Inventarisatie van de huidige PBM en het gebruik ervan
  • Inventarisatie van het beheer en onderhoud van de PBM

2. Analyseren

  • Toetsing van de huidige PBM en toepassing aan de hand van wet- en regelgeving
  • Bevindingen van de observaties en interviews
  • Beoordeling van het beheer en onderhoud

3. Resultaat

  • PBM-matrix: beoordeling van alle PBM per taak in één groot werkblad
  • PBM-advies aan de hand van de arbeidshygiënische strategie
  • Verbeterplan voor gebruik en beheer
  • Aanbevelingen voor eventuele training en instructie

Waarom de PBM-scan?

Er is een grote diversiteit en beschikbaarheid van PBM. Door wildgroei, verouderde RI&E‘s en onwetendheid zijn de PBM vaak niet up-to-date. Voldoen ze ook aan de laatste technieken? En aan de actuele wet- en regelgeving?

Er is vaak sprake van een kloof tussen de theorie (wet- en regelgeving) en de praktijk. Dit heeft vooral te maken met onwetendheid en onvrede over PBM. Deze factoren komen de bescherming niet ten goede. Sterker nog: de risico’s worden niet genoeg afgedekt, juist op het moment dat de bescherming cruciaal is. Dit komt vaak pas aan het licht bij een ongeval of bij een controle van de Inspectie.

Om structuur aan te brengen hebben wij de PBM-scan ontwikkeld: een tool om de risico’s te koppelen aan de juiste PBM, zodat het optimale beschermingsniveau wordt geboden. De PBM-scan wordt uitgevoerd door een erkend PBM-adviseur en getoetst door onze veiligheidskundige.

Wat levert het op?

  1. Grip en overzicht: U krijgt overzicht welke PBM op welke werkplek nodig zijn. Bovendien worden PBM centraler beheerd, waardoor u meer inzicht hebt in de beschikbare PBM.
  2. Kostenreductie: Door PBM centraler te beheren kunnen PBM- of kledingpakketten efficiënter ingezet worden. Ook adviseren we technische mogelijkheden om onnodig verbruik van PBM te verminderen.
  3. Bewustwording en draagvlak: Veiligheidsgedrag zit hem vooral in bewustzijn en draagvlak. Met de PBM-scan onderzoeken we de achterliggende reden van het gedrag. Soms zijn er comfortabelere PBM nodig. In andere gevallen toolboxen en training.
  4. Betere bescherming: Overzicht en draagvlak zorgen voor een veilige werkcultuur. Doordat u de vereiste PBM gaat inzetten, voldoet u niet alleen aan de wet- en regelgeving, maar zullen werknemers daadwerkelijk beter beschermd zijn.

Vraag de scan aan

Gebruik maken van de PBM-scan voor uw organisatie? Vul het formulier in of neem direct contact op met Julian Bal via telnr. 06-51743899.

 

 

Telefonisch contact

+31 184 43 44 55

Stuur ons een mail

info@veiliggoed.nl

Naam(Vereist)
✓ Geldig nummer Ongeldig nummer
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.