Grondig advies

Persoonlijk contact

Betrouwbare levering

Draagvlak creëren in vier stappen


"Oorkappen op, knopen dicht, veiligheidsbril op!"

U blijft er maar op hameren, maar uw collega’s passen hun gedrag niet aan. De PBM worden niet goed gebruikt, waardoor de persoonlijke veiligheid niet wordt geborgd. Dit probleem zien we regelmatig terugkomen in de markt. Inderdaad komen wij dagelijks situaties tegen waarbij beschermingsmiddelen verkeerd of zelfs helemaal niet worden gebruikt. In deze mail leg ik in vier stappen uit hoe u goed PBM-gebruik kunt stimuleren.

Persoonlijke veiligheid krijgt steeds meer belangstelling. Waar in het verleden veel onduidelijkheid was, zijn er tegenwoordig duidelijke richtlijnen. In elk bedrijf horen die vastgelegd te worden met een RI&E. Op basis daarvan worden de juiste maatregelen genomen. Tot zover de theorie.

Draagvlak voor PBM
Maar wat is de praktijk? U weet het zelf wel: alles staat of valt met draagvlak en bewustzijn. U heeft anderen nodig om goede ideeën te realiseren! U kunt met goede ideeën komen, maar als uw medewerkers de gevaren niet (h)erkennen, zal er minder animo zijn om de voorschriften op te volgen. Om u bij deze uitdaging te helpen, doorlopen we vier stappen:
  1. Medewerkers betrekken
  2. De juiste argumenten benoemen
  3. Veiligheid aantrekkelijk maken
  4. Goed communiceren
     


Draagvlak creëren. De HSEQ-coördinator van Damen Shipyards legt uit hoe VeiligGoed daarin ondersteunt.
 

1. Betrek uw medewerkers

Benader de belangrijkste betrokkenen in een vroegtijdig stadium. Denk bijvoorbeeld aan een voorman of een medewerker op de werkvloer.

Hoe eerder deze bij het proces worden betrokken, hoe beter. Om draagvlak te creëren is
een concreet plan belangrijk. Eventueel voorafgegaan door een eerder opgestelde probleemomschrijving. Daar kunnen uw medewerkers bij helpen.

  

2. De juiste argumenten

In 2019 zijn er 77 doden gevallen door arbeidsongevallen. Dat aantal wil maar niet dalen. Ondertussen sluimeren allerhande beroepsziekten. 

Zet de feiten op een rij om uw medewerkers te overtuigen. Allereerst: wat zijn de gevaren voor de medewerker? Maar ook: wat zijn de gevaren voor het bedrijfsimago? Geen enkele onderneming wil een medewerker voor langere tijd arbeidsongeschikt zien, of ziet zijn naam graag op een negatieve manier terug in de media. Ook één-op-ééngesprekken kunnen het draagvlak binnen de onderneming vergroten. Mits je feedback vraagt op uw verbeterplannen. Het enthousiasmeren van uw medewerkers heeft aandacht nodig. Zo blijft uw plan levend en is draagvlak voor de toekomst gegarandeerd.


3. Maak veiligheid aantrekkelijk

Met persoonlijke veiligheid kom je heel dicht bij de medewerker zelf. Helaas zijn PBM en veiligheidskleding vaak impopulair. “Het is warm, benauwd en het kriebelt”. Hoe dan ook, medewerkers staan er niet voor in de rij. Maar... wij kennen veel bedrijven waar medewerkers trots zijn op hun kleding. Het geheim? Comfort en uitstraling. Twee belangrijke schakels in onze ‘veiligheidsketting’. Een goede test helpt bij de keuze voor comfortabele PBM. En in een werksessie ontwerp je stoere, representatieve bedrijfskleding. Succes en veiligheid gegarandeerd!

  

4. Communiceer

Is er een route gekozen? Blijf dan voortdurend in gesprek. Communicatie is de sleutel. Draag het beleid uit en evalueer de bevindingen voortdurend. Ook een nieuwsbrief levert een positieve bijdrage. En vergeet vooral niet de successen met je medewerkers te delen!


Kortom, draagvlak creëer je met: betrekken, overtuigen, enthousiasmeren en communiceren! Veel succes!

PBM-adviseur
Christian van de Vreede

 Informatie over onze PBM-scan  Over VeiligGoed



Terug

artikelen geselecteerd

^
U gebruikt Internet Explorer in compatibiliteitsweergave. Hiervoor bieden wij geen ondersteuning. U kunt de compatibiliteitsweergave uitschakelen door op het tandwiel icoontje te klikken en vervolgens op het menu item "Instellingen voor Compatibiliteitsweergave" te klikken. Vink het vakje "Alle websites met de compatibiliteitsweergave weergeven" uit. Klik op sluiten.